Veckan som gått

Hej igen!

Tack för ett bra föräldramöte igår, jag saknade tyvärr väldigt många vilket var synd eftersom det var oerhört nyttiga diskussioner som fördes. Vi pratade en hel del om arbetsron, klimatet i klassrummet och hur viktiga ni föräldrar också är där, hur stor påverkan ni har och kan hjälpa mig och de andra lärarna. Jag hörde av flera elever idag att ni pratat om föräldramötet hemma med era barn och jag måste säga att det märktes en skillnad redan nu. Jag frågade också i klassen om de, med handen på hjärtat, kunde ärligt säga att de aldrig sagt någon svordom eller stört i klassen. Det var ingen som kunde säga att de inte gjort det… Vi har lite att jobba på men det känns som att vi har en bra grund och att eleverna nu verkligen blivit medvetna om hur det är ibland i klassen. Trots att eleverna var trötta sista lektionen idag torsdag (de slutar ju klockan 15 på torsdagar vilket är ganska sent), fördes många bra disksussioner i ett trevligt och lugnt klassrum. Jag hoppas att vi tillsammans kan jobba för att det ska fortsätta så. De har så många kloka tankar era barn!

Det andra vi pratade om på mötet igår var betyg, jag visade en film om hur betygssättning fungerar och länkar här till filmen så att ni som inte var på mötet också kan ta del av den.

Betyg – så funkar det

I svenskan har vi den här veckan arbetat en del med förberedelser inför utvecklingssamtalen. Vi fortsätter också vårt arbete på ämnet ”tala” med att prata om vilka ämnen man kan välja för sitt kommande stora tal 🙂 Eleverna har också fått testa på läsförståelsestrategin ”konstnären” som går ut på att de ska rita något ur ett kapitel som jag läser högt för dem (vi läser ju nu en bok som heter ”Rum 213”, be era barn berätta vad den handlar om så tränar de ännu mer på sin läsförståelse/hörförståelse). De tränar då på att skapa inre bilder av det lästa. De ska träna på att leva sig in i texten och kan se, höra och känna det texten berättar om.

En dag kvar innan helg men jag passar redan nu på att önska er alla en trevlig helg!

Övriga ämnen:

I So fortsätter de att jobba med asatron och i NO har de pratat vidare om träden i våra skogor, fotosyntes och klimatpåverkan. I matten är det postionssystem (nu ändå upp till tusental) och problemlösning med olika räknesätt.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *