Vecka 3

Så där, ännu en vecka avklarad tror jag eleverna tänker. Vi har ändrat schemat! Efter lite räknande och klurande insåg jag att eleverna har för mycket SO på sitt schema. Inte helt av ondo när det är åt det hållet, tänk så mycket mer kunskap de får 🙂 Men för att justera detta har vi tagit bort 45 minuter på fredag morgon vilket betyder att eleverna nu börjar 8:55 på fredagar.

Vi började dagen med läxförhör på veckans ord som eleverna har till varje fredag och idag hade vi det bästa resultatet någonsin sett till hela klassen. Många, majoriteten faktiskt, hade alla rätt och några hade något enstaka slarvfel bara. Det värmer mitt hjärta och jag blir så glad och stolt. Det här kommer hjälpa dem massor, de lär sig nya ord och lär sig stava gamla. Vilka stjärnor!

I so fortsätter vi med vårt religionsarbete, vi arbetar med de fem största religionerna och lär oss om dem. Samtidigt pratar vi mycket om etik och moral, rätt och fel, åsikter och känslor. Vi gjorde en ”fyra-hörn-övning” där klassrummet delas in i fyra hörn där varje hörn representerar ett svar. Jag ställer sedan en fråga och eleverna tar ställning till frågan och ställer sig i det hörn som bäst passar in på deras åsikt. Ibland vill de motivera och ibland räcker det med att bara ställa sig. En förutsättning för att detta ska fungera är att man känner sig trygg, att ingen kommenterar andras ”svar” nedlåtande eller ifrågasätter på ett nedlåtande sätt. Den här klassen visar stor respekt för varandras olikheter och att alla inte tycker likadant, något som kan vara känsligt när det kommer vill tro och religion. Men de gjorde det utomordentligt bra och diskussionerna och åsikterna som kom fram var mycket kloka och med många kloka argument. Ännu mer stolthet från fröken!

I svenskan jobbar vi intensivt med texter och läser vår bok. Vi har tränat på gamla nationella prov så eleverna ska känna sig trygga i sättet att göra prov och vi har tragglat läsförståelsestrategier. Det är drygt två veckor till första provet och min känsla som lärare är bara lugn. Det kommer gå bra, de lyssnar bra på instruktioner och det är ett gäng ambitiösa killar och tjejer så jag är inte ett dugg orolig. Eleverna är det men lite nervositet kan också vara bra tänker jag.

Mycket info idag så läs vidare medan jag önskar er alla en kylig, solig och trevlig helg.

Info:

Måndag – Vi ska på utflykt! Vi kommer att åka till Nordiska museet och kommer att vara borta hela dagen. Eleverna måste ha med sig bestick och en plastlåda då vi ska få pastasallad från skolan. Jag har också sagt att eleverna får ta med sig något att dricka och EN bulle/kaka. Vi kommer att åka direkt på morgonen så den här dagen är det extra viktigt att alla kommer i tid. Vi kommer att titta på en utställning som handlar om vardagsliv i Sverige från 1500-talet fram till nu. Vi hoppas vara tillbaka kl 14:30 när eleverna slutar men det kan hända att vi blir något sena beroende på pendeltåg och bussar även om vi satsar på att inte komma hem senare.

Tisdag – Ingen idrott på morgonen så eleverna börjar 9:20. Detta på grund av att de efter lunch kommer att simma. Det är klädsim och eleverna behöver ha med sig, utöver vanliga badkläder, långärmad tröja och byxor. Båda plaggen ska vara tighta. Fråga era barn, de har pratat om detta på idrotten.

Onsdag – utvecklingssamtal. Skoldagen slutar 13:00 för eleverna och de elever som inte har utvecklingssamtal den här veckan har detta kommande vecka på tisdag. Se tidigare inlägg för tider. Byt med varandra om ni inte kan en tiden ni har fått tilldelad till er.

Fredag: 6a ska åka pulka på idrotten. Viktigt att alla har termobyxor och hjälm, har man inte hjälm måste detta förmedlas till Tessan som då försöker låna ihop hjälmar till dem som inte har. Om vädret blir som de spår så kommer det att vara kallt så hjälp era barn med en påminnelse om att det är varma kläder som gäller. Ta med pulka, snowracer eller stjärtlapp om ni har.