Hemuppgift

Hej på er!

Vi har börjat arbeta i en ny bok i svenska, skrivsuccé. Där får eleverna träna på att skriva olika typer av texter men först lära sig OM själva texten och vad som är typiskt för den. Den första texttypen de ska arbeta är berättande text. Det är den här klassen grym på och har jobbat med mycket så det ska bli kul att se hur de utvecklats. När vi la ifrån oss böckerna idag utbrast en elev ”Det här var ju jätteroligt” vilket inte är en supervanlig kommentar i sexan så det var ett mycket gott betyg.

I hemuppgift till fredag har eleverna fått med sig ett gäng ord. Vi har pratat om orden (de dök upp i texten de skulle läsa) och de har fått höra orden, förklaringar och i meningar. På fredag ska de själva få använda orden, som är riktigt kluriga en del av dem.

Jag vill att de förklarar orden för er (man brukar ju säga att man kan något först när man kan förklara det för andra), sätter dem i meningar och om de har glömt förklaringarna vi gick igenom får de använda ordlista på sin iPad. Lycka till!

Följande ord har vi arbetat med idag:

välvda

granit

resonerade

rubba

samsades

rangligt

fårat

spratt

gestalt

omtöcknad

urskilja

inkräktare

ducka

pulserade

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *